Biznes nieustannie poszukuje prostych rozwiązań organizacyjnych. Jeżeli tylko proste rozwiązanie jest równie skuteczne jak złożone, to zazwyczaj te proste zapewnia większą efektywność. Zarzadzanie sprzedażą i marketingiem jest jednym z tych obszarów, gdzie efektywność ma znaczenie.
Często proste rozwiązania są tańsze, proste struktury ułatwiają komunikację, a proste modele działania są bardziej niezawodne. Takich przesłanek jest znacznie więcej, a poszukiwanie prostych rozwiązań i uproszczeń, jak najbardziej uzasadnione.
Upraszczanie to zazwyczaj przemyślana rezygnacja z niektórych elementów poprzedniego rozwiązania. A optymalny wybór elementów nowego rozwiązania, wymaga poznania całej złożoności zagadnienia.
W radzeniu sobie ze złożonością pomagają:
🔶 Analiza przyczyn źródłowych
W zarzadzaniu sprzedażą i marketingiem, głównym celem analizy jest określenie skuteczności i efektywności podejmowanych działań. Często punktem wyjściowym są anomalie w wynikach sprzedaży, a celem analizy jest znalezienie przyczyny źródłowej. W złożonym biznesie może to być cały łańcuch przyczynowo – skutkowy, a duży problem często składa się z kliku mniejszych. Niekiedy rozwiązanie źródłowego problemu, rozwiązuje lub redukuje wszystkie pozostałe. Równie ważna jest analiza czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych. Z uwagi na ich zmienność, wnioski płynące z konkretnej analizy mają pewien „termin przydatności” i wymagają systematycznej aktualizacji.
🔶 Planowanie
Wraz ze wzrostem złożoności oraz skali biznesu, wzrasta znaczenie koordynacji działań, a podstawą skutecznej koordynacji jest planowanie. Planowanie sprzedaży i marketingu wymaga określenia celu, priorytetów oraz kluczowych obszarów biznesu. Priorytety i kluczowe obszary definiują strukturę planu, gotową to wypełnienia konkretnymi działaniami. Zaplanowanie działań powinno być powiązane z przyjęciem założeń, co do ich spodziewanej efektywności. Jest to najtrudniejsza i jednocześnie najważniejsza część procesu planowania.
🔶 Uważna komunikacja
Analiza przyczyn źródłowych nie jest możliwa bez pytań i odpowiedzi. Planowanie złożonego biznesu jest pracą zespołową, której podstawa jest komunikacja. Przedstawienie złożonego zagadnienia, wymaga starannie przegotowanej komunikacji po stronie nadawcy, a dobre zrozumienie, uwagi po stronie odbiorcy. Jednym z wyzwań zarządzania jest złożoność organizacyjna, która rośnie wraz ze skalą działania i utrudnia przepływ informacji. Dlatego umiejętności komunikacyjne, są jedną z najważniejszych kompetencji w radzeniu sobie ze złożonością.
🔸 🔸 🔸
Czas potrzebny na analizę, planowanie czy komunikację rośnie wraz ze wzrostem złożoności biznesu. I stąd w kontekście czasu, poszukiwanie prostych rozwiązań ma również istotne znaczenie.