You are currently viewing Poszukując uproszczeń, trzeba poradzić sobie ze złożonością.

Poszukując uproszczeń, trzeba poradzić sobie ze złożonością.

Biznes nieustannie poszukuje prostych rozwiązań organizacyjnych. Jeżeli tylko proste rozwiązanie jest równie skuteczne jak złożone, to zazwyczaj te proste zapewnia większą efektywność. Zarzadzanie sprzedażą i marketingiem jest jednym z tych obszarów, gdzie efektywność ma znaczenie.

Często proste rozwiązania są tańsze, proste struktury ułatwiają komunikację, a proste modele działania są bardziej niezawodne. Takich przesłanek jest znacznie więcej, a poszukiwanie prostych rozwiązań i uproszczeń, jak najbardziej uzasadnione.

Upraszczanie to zazwyczaj przemyślana rezygnacja z niektórych elementów poprzedniego rozwiązania. A optymalny wybór elementów nowego rozwiązania, wymaga poznania całej złożoności zagadnienia.

W radzeniu sobie ze złożonością pomagają:

🔶 Analiza przyczyn źródłowych

W zarzadzaniu sprzedażą i marketingiem, głównym celem analizy jest określenie skuteczności i efektywności podejmowanych działań. Często punktem wyjściowym są anomalie w wynikach sprzedaży, a celem analizy jest znalezienie przyczyny źródłowej. W złożonym biznesie może to być cały łańcuch przyczynowo – skutkowy, a duży problem często składa się z kliku mniejszych. Niekiedy rozwiązanie źródłowego problemu, rozwiązuje lub redukuje wszystkie pozostałe. Równie ważna jest analiza czynników wewnętrznych jak i zewnętrznych. Z uwagi na ich zmienność, wnioski płynące z konkretnej analizy mają pewien „termin przydatności” i wymagają systematycznej aktualizacji.

🔶 Planowanie

Wraz ze wzrostem złożoności oraz skali biznesu, wzrasta znaczenie koordynacji działań, a podstawą skutecznej koordynacji jest planowanie. Planowanie sprzedaży i marketingu wymaga określenia celu, priorytetów oraz kluczowych obszarów biznesu. Priorytety i kluczowe obszary definiują strukturę planu, gotową to wypełnienia konkretnymi działaniami. Zaplanowanie działań powinno być powiązane z przyjęciem założeń, co do ich spodziewanej efektywności. Jest to najtrudniejsza i jednocześnie najważniejsza część procesu planowania.

🔶 Uważna komunikacja

Analiza przyczyn źródłowych nie jest możliwa bez pytań i odpowiedzi. Planowanie złożonego biznesu jest pracą zespołową, której podstawa jest komunikacja. Przedstawienie złożonego zagadnienia, wymaga starannie przegotowanej komunikacji po stronie nadawcy, a dobre zrozumienie, uwagi po stronie odbiorcy. Jednym z wyzwań zarządzania jest złożoność organizacyjna, która rośnie wraz ze skalą działania i utrudnia przepływ informacji. Dlatego umiejętności komunikacyjne, są jedną z najważniejszych kompetencji w radzeniu sobie ze złożonością.

🔸 🔸 🔸

Czas potrzebny na analizę, planowanie czy komunikację rośnie wraz ze wzrostem złożoności biznesu. I stąd w kontekście czasu, poszukiwanie prostych rozwiązań ma również istotne znaczenie.