Zarządzanie złożonością jest kosztowne i dlatego biznes stale poszukuje prostych rozwiązań. Złożoność jest często związana ze skalą biznesu, a upraszczanie jest stałym wyzwaniem dla liderów.
Jest kilka sposobów na upraszczanie, które nieźle sprawdzają się w dziedzinie sprzedaży i marketingu.
🔶 Mniej, ale za to większych działań
Kilka dużych, dobrze przemyślanych i starannie przygotowanych aktywności, może przynieść lepsze efekty niż wiele drobnych. Dysponując ograniczonymi zasobami, trzeba wybierać między ilością, a skalą planowanych działań. Wybór większej skali oznacza mniejszą ilość działań. Mniejsza ilość, to lepsze przygotowanie oraz jakość wykonania. Dzięki większej skali zaczyna działać statystyka i pojawiają się wzorce. A powtarzające się wzorce są podstawą upraszczania.
🔶 Segmentacja
Segmentacja to określenie i wyodrębnienie podobnych do siebie elementów biznesu. Dzięki temu poszczególne segmenty są mniej złożone niż całość. Takie podejście umożliwia uproszczenie oraz dopasowanie sposobu działania do każdego z segmentów. A dobre dopasowanie to większa efektywność.
🔶 Podział na etapy
Długofalowy cel biznesowy osiąga się etapami. Każdy z etapów ma określony cel pośredni, którego realizacja umożliwia przejście dalej. Kolejne etapy mogą wymagać innych kompetencji i być realizowane przez rożne osoby lub zespoły. I chociaż całe przedsięwzięcie może być złożone, to dzięki odpowiednim kompetencjom, realizacja poszczególnych etapów staje się prosta.
🔸 🔸 🔸
Upraszczanie to często przemyślana rezygnacja z niektórych elementów rozwiązania. To kompromis który ma określone skutki w zakresie kosztów, czasu i jakości. Przed podjęciem decyzji, warto zrobić bilans takiego kompromisu.