You are currently viewing Kompetencje cyfrowe w zarządzaniu.

Kompetencje cyfrowe w zarządzaniu.

Biznes staje się coraz bardziej cyfrowy. Technologie informatyczne (IT) zmieniają sposoby sprzedaży, marketingu, komunikacji i obsługi klienta. Określenia takie jak online, mobile, czy smart opisują coraz więcej produktów czy usług. Cyfrowa transformacja nieustannie przyspiesza, a związane z nią umiejętności zaczynają odgrywać coraz większą role w zarządzaniu.

Kiedyś były domeną informatyków, a dziś stają się częścią kompetencji menadżerskich. Ich rodzaj i poziom zależy od specyfiki biznesu oraz pełnionej funkcji. Nie ulega wątpliwości że Internet, media społecznościowe oraz smartfony znacząco zmieniły sposób funkcjonowania marketingu.

Zarządzanie marketingiem wymaga zrozumienia zjawisk i mechanizmów związanych z przepływem i wyszukiwaniem informacji oraz analizą danych. Cyfrowe trendy takie jak chmura obliczeniowa (Cloud), analiza dużych ilości danych (Big Data) czy sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence), będą miały wpływ na strategie większości firm, od startupów aż do największych przedsiębiorstw. Umożliwią powstanie zupełnie nowych modeli biznesowych. Zmienią sposób dostarczania produktów i usług. Wpłyną na sposób funkcjonowania małych i dużych przedsiębiorstw, ich struktur oraz procesów biznesowych.

Nowe technologie są katalizatorem zmian, ale to osoby prowadzące biznes zdecydują co i kiedy zmieniać. Orientacja w zagadnieniach cyfrowych będzie niezbędna do efektywnego zarządzania firmą, sprzedażą, marketingiem, finansami czy HR.

Świadomość nowych możliwości pojawiających się wraz z rozwojem IT, może być początkiem transformacji biznesu – w skali projektu, działu, firmy czy nawet całej branży. Nowe możliwości nie zawsze są oczywiste. Te mniej oczywiste prowadzą do powstawania innowacyjnych produktów i usług. Te bardziej oczywiste wspierają prowadzenie biznesu.

Horyzont cyfrowych możliwości staje się coraz bardziej rozległy, a technologia pokonuje kolejne bariery rozwoju. Ogniwem łączącym nowe technologie z biznesem są odpowiednie kompetencje, a ich znaczenie rośnie wraz ze złożonością i skalą działalności.

Dzięki kompetencjom złożone zagadnienia stają się proste, a skala przestaje być wyzwaniem.